Olasztrália leírása

május 01, 2014

Végzetes rendszerfrissítések 2. rész - A néma képernyőolvasó története

Figyelem! Ennek a bejegyzésnek az olvasása is csak képernyőolvasót használók felügyelete mellett ajánlott látók számára:D

Szóval ott hagytam abba, hogy nekiálltam a Jaws14 telepítésének. Márazgyanús volt, hogy iszonyú lassan települt, pedig hát alapból nem annyira lassú a gépem. De az első sokk mégis akkor ért, amikor már a sajá telepítőjében sem találtam meg tabbal a "tovább"-gombot, hanem Jaws-kurzort kellett behívni hozzá. Emberek, ez mégis mennyire reális? Mert én nem vagyok egy informatikai zseni, de tudom, hogy Jaws-kurzort tipikusan olyan programoknál használunk, amik annyira grafikusak, hogy leginkább egérrel lehet velük kommunikálni. Mármost a Jaws-ról nem feltételezném, hogy grafikus lenne, lévén, hogy képernyőolvasó, szóval a Jaws-kurzorozást baromira indokolatlannak érzem. Arról nem is beszélve, hogy később láttam, hogy még a sját menüje is olyan, mintha vmi látóknak készült progi lenne. Nem találtam meg benne semmit, azt mondta, jobbra-balra nyilakkal lépkedhetek a menüelemeken, de csak a beállítások és a súgó jött be, a beállításokba meg be sm tudtam lépni sehogy sem. Érthetetlen...

Oké, telepítés kész, restart után jöhet is a várva várt tesztelés. Egyelőre demo verzióban, a többit majd meglátjuk. Hitelesítéskérő párbeszédpanel bezár, IE11 kinyit, hajrá!

Na, ekkor jött a második, mindent eldöntő sokk. Nem tudom, ismeritek-e azt a szitut, amikor nyilakkal lépkednétek az elemeken, de a Jaws nem mozdul. Aztán egyszercsak megszólal, de akkor mindent egyszerre akar olvasni, próbálja behozni a lemaradását vagy megelőzni saját magát. Ilyenkor mindent végig kell hallgatni, azt is amit nem akarsz, mert tovább lépni nem lehet. Ez főleg Win7-ben szokott előfordulni olyankor, amikor sokáig nem nyúlsz a géphez és a Jaws a képernyőkímélővel viaskodva próbálja meg összeszedni magát több-kevesebb - de általában inkább kevesebb - sikerrel. A 14-es Jaws nemcsak az Internet Explorert olvasta így, hanem az egész rendszert, végig, pedig be sem jött a képernyőkímélő, semmilyen zavaró hatás nem volt. Nem tudtam, mit kezdjek vel, mert míg a 11-es Jawsnál áltban a képernyőkímélő okozza ezt, addig Jaws14-nél.. hát annál fogalmam sincs mi, leginkább azt tudnám mondani, hogy alapból ilyen. Míg a 11-es Jawsnál ezt a problémát a program újraindítása megoldja, addig a 14-esnél... hát annál semmi sem..

De anynira semmi sem, hogy amikor megpróbáltam kilépni belőle és behívni újra a 11-est (nem biliárddákóval, hanem azzal a billentyűparanccsal, amit hozzárendeltem és ami mindig működni szokott), meg sem nyikant. Gondoltam, biztosan megsértődött, amiért le akartam cserélni és majd az egész rendszer újraindítása megoldja a kérdést. De hogy addig is valahgoy navigálni tudjak, ausztrál segítséget hívtam NVDA formájában. NVDA-val bementem a 14-es Jaws menüjébe, fogtam, és rámentem, hogy eltávolítás. Kérdezte, hogy csak a Jaws-t szedje le vagy a közös beállításokat is. Mivel a 11-est még használni akartam, azt választottam, hogy csak a 14-es Jaws-t, a közös beállítások maradjanak.

Oké, Jaws14 leszedve, ennyi volt a karrierje az én gépemen. Fényesebb jövőt szántam neki, mert amerikai és ausztrál levelezőtársaktól is sok jót hallottam róla. Hát most vagy az én gépem kevés hozzá, vagy a magyar verzióval van valami, fogalmam sincs.

Mindenesetre, amióta telepítettem majd leszedtem, már nemcsak az a gondom, hogy hogyan használjam az Internet Explorer11-et, hanem azóta az egész gépem sem a régi, többszöri újraindítás után sem.

Hát nem fogjátok kitalálni, mi történt: a 11-es Profivoxa továbbra is sztrájkol! RealSpeak megy, még talán az Eloquence is, azt nem néztem, de a Profivoxot hiába kapcsolom be, hiába teszem alapértelmezetté, nem tudom szóra bírni. A 14-es érkezésekor némasági fogadalmat tett, amit még a 14-es távozása sem tört meg. Olyannyira, hogy még a menüjét is NVDA-nak kell olvasnia. Ez a bjegyzés is NVDA-val íródik. Hát basszus, erről aztán tényleg nem volt szó! Hát mégis magával vitte volna a 14-es a 11-es Profivoxot is? Bár akkor jelezné, hogy nem található vagy ilyesmi, dehát em jelez semmi ilyesmit!

Ja! És a hab a tortán, hogy miközben ezt a panaszáradatot írom, kiderítettem, hogyan tudom visszahozni a 8-as Internet Explorert! Ha ezt előbb kiderítem, most nem tartanék itt, nem tettem volna tönkre a a Jawst.

Ha a 11-es Profivoxot újra szóra lehetne bírni, újra a régi lenne minden, hisz már megvan újra a nyolcas IE is. De így most nem tudom, mit csináljak. Ezek után újratelepíteni egyrészt nem is merem a Jaws11-et, másréstz nem is akarom, mert akkor egy csomó konfig- és szótárkezelő beállítást a nulláról kéne kezdenem.

Ha valaki tudja, hogyan lehet szórabírni egy háttérben ugyan futó, de néma Profivoxot, légyszi mindenképp írjon!

5 megjegyzés:

oaron írta...

Szia!
1. Szedd le, majd tedd vissza a Jaws 11-et, hátha az megoldja a problémádat.
2. Én azért próbálkoznék még a Jaws 14-el is. Fel kéne telepítened a legfrissebb videohurok drivert (az infoalap.hu oldalon a letöltéseknél megtalálod).
Ie 8-at nem ajánlom. Tele van csomó biztonsági résekkel, nem véletlenül jött ki már 3 frissebb verzió.

Djarimirri írta...

hoooppááá! Hát a Videohurkot meg nem elfelejtettem? Pedig ott volt az is tényleg, csak egy kattintáson múlott, hogy ez az egész kaland jobban sikerüljön. Kis pihenő után mindenképp adok még egy esélyt szegény Jaws14-nek, mint ahogy akkor IE11-nek is, hisz első a biztonság és épp most kaptam a Freekockán Osillótól még egy tippet hozzá.
De, ha nincs más lehetőség most, tényleg újrarakom a 11-es cápát... Vagy a 14-eset nézem meg mégyegyszer, most már videohurokkal, még eldöntöm:D

Osillo írta...

Djarimirri, gyakorlatilag két lehetőséged van.
a) Újrarakod a Jaws 11-et. Ekkor az a korábbiakhoz hasonlóan fog működni, nem lesz a Profivoxszal semmi probléma.
b) Felrakod újra a Jaws 14-et, és a Start menü -> Minden program -> JAWS 14.0 -> Eszközök ágat kinyitva a Profivox frissítése korábbi termékekben elnevezésű parancsikonra rámész, és ezzel elindítod a Profivox driver frissítőt. Persze ez akkor igaz, hogy ha a Jaws 11-et mindenképp szeretnéd még használni. A legfrissebb videohurok telepítésével ha csak Jaws 14-et raksz fel, annak is rendesen mennie kéne. Fontos még természetesen az is, hogy a videokártyádhoz a megfelelő driver legyen feltelepítve. Ha ez rendben van, akkor mehet a videohurok és a Jaws 14.
Magyarázat: Tehát a Jaws 11-ben a Profivox azért némult el a Jaws 14 telepítését követően, mert egy másik, frissebb verziójú Profivoxot tartalmaz a 14-es, amivel felülíródik a Jaws 11-ben található régi Profivox. Csakhogy az újabb Profivoxszal alapesetben a Jaws 11 nem képes működni, vagyis nem tudja azt megszólaltatni.
Amit semmiképp ne tegyél: a Jaws 14 után ne telepíts fel Jaws 11-et. Fordítva működik, csak figyelj a fentebb írt parancsikon használatára és a driver frissítés lefuttatására.
Megj.: A képernyővédő használatát nem javaslom Jaws futtatása mellett. Jobban jársz, ha ilyet nem állítasz be.

Djarimirri írta...

nagyon szépen köszönöm ezt a bőséges és áttekinthető magyarázatot, most már mindent értek. Szégyellem magam, hogy tudatlanulennyire szidtam a Jaws14-et, mert ezt a videohurok dolgot tényleg jól benéztem, teljesen megfeledkeztem róla, azt hittem, nélküle is megy, mert még az XP-t négy és fél évig használtam nélküle és semmi gond nem volt a Jaws-zal, ezért azt hittem, az csak egy kis plusz hozzá. TUdom, hogy ez nagyon analfabétán hangzik, dehát ahogy a bjeegyzésemből is kiderült, sajnos az vagyok,hiába használok már 12 éve folyamatosan számítógépet.. Röhej, hogy elmondhatom magamról, hogy szinte a különböző oprendszerekkel meg Jaws-okkal együtt nőttem fel, mégis nehezen tudom követni a fejlődésüket. Mert pl. XPben azért működhetett videohurok nélkül a Jaws (akkor még kilences), mert az XP még nem volt annyira grafikus, mint a Win7 vagy Win8. Változnak az idők:D
Vissza a jelenhez: még május 1.jén este leszedtem a 11-es Jaws-t, teljesen. Aztán a megfelelő videohurokkal előkészítettem a terpepet a 14-esnek és így már ragyogóan működik. És jó,hogy írtál, mert megfordult a fejemben, hogy azért még visszateszem a 11-eset is, de a friss Profivox miatt akkor úgy járnék, mint az előbb, úgyhogy inkább nem lépek kétszer ugyanabba a mederbe. Ezek szerint a kilencesnek és a 11-esnek ugyanaz a Profivoxa volt, mert a régi gépemen ez a kettő volt fenn és nem vesztek össze. De mondom, ez is még XP-ben volt. Mindenesetre ezen ahéten sokat tanultam :) mindent köszönök!

Osillo írta...

Szia!
Valójában nem arról van szó, hogy XP alatt nem kellett videohurok, újabb rendszereken pedig kell. A videohurok mindig része a JAWS-nak, csak épp alapesetben nem kell ezzel külön foglalkoznod, mivel integrálva van a program telepítőjébe, és települ minden különösebb beavatkozás nélkül. Ami miatt ezzel külön foglalkozni kell egy adott számítógép konfigurációnál, az az lehet, hogy nem mindegy, milyen videokártya van abban. A másik pedig, hogy az sem mindegy, milyen JAWS verzió van már a gépen. Vagy éppen az, hogy milyen volt rajta, és hogyan lett az eltávolítva. Szóval a lényeg, hogy a videohurok mindig kell, de nem mindig kell ezzel felhasználóként foglalkozni.