Olasztrália leírása

április 11, 2012

A világ legdallamosabb nyelve

A világ legdallamosabb (és legszebb) nyelve az olasz, többek között ezért is tettszett meg rögtön. Az, hogy a legdallamosabb, nyelvészek által is elismert tény, viszont az, hogy legszebb, természetesen saját (és még jónéhány olaszos) véleménye :) Hogy bemutassam a dallamosságát, hoztam egy mondatot. Csak egy egyszerű mondat, de olyan, mintha vers lenne, ezért verses formában teszem fel:
Rivolgendo in mente il ricordo del primo incontro
e la speranza che gli ispirava il secondo,
Silvio alla fine si addormentò.

Magyarul (bár így nem hangzik jól):Amikor visszaemlékezett az első találkozásra, egy második reménye is megcsillant előtte, és míg erre gondolt, Silvio végül álomba merült.

Akkor itt van egyik kedvenc olasz versem is, Giuseppe Ungarettitől a Commiato. Az idézett versszaknak főleg az utolsó két sora tetszik nagyon, az a legdallamosabb:

"Gentile
Ettore Serra
poesia
è il mondo e l'umanità
la propria vita
fioriti dalla parola
la limpida meraviglia
di un delirante fermento (...)"

Magyarul: "Kedves Ettore Serra, a költészet a világ és az emberiség, saját életünk, mely a szavakból virágzik; egy örjöngő forrongásnak színtiszta csodája."

Bár tény, hogy ez vers, tehát szándékosan rímel. De az előző mondatot, amit idéztem egy regényből, nem versnek szánták, mégis teljesen úgy hangzik :) És az olaszban még rengeteg ilyen van, ezért is tetszett meg és a szeretetem (vagy szerelmem:D) iránta azóta is töretlen.
hát tudja-e valaki ezek után azt mondani az olasz nyelvre, hogy csúnya? :) szerintem még dallamossága miatt is könnyű tanulni - nekem legalábbis rengeteget segített kezdőként :)

Mindez egyébként a költészet napjáról jutott az eszembe:O Olaszul a versírás is sokkal könnyebb lehet, hiszen a szépsége miatt sokszor már az egyszerű beszéd is versnek hangzik ;)

3 megjegyzés:

desireoflove írta...

Nekem is tetszik az olasz nyelv, el is kezdtem tanulni, de ido hianyaban abba hagytam most :/

Djarimirri írta...

wow! Elkezdted az olaszt? Ez fantasztikuuus! Szuper választááás!!!!!!
Milyen könyved-anyagod-segítséged van hozzá? Mert ha gondolod, én is tudok küldeni pár dolgot, meg szívesen segítek :) (bár lehet, így távolról nehezebb, de.. erről jut eszembe: hogy alakul, végül tudtok jönni nyáron? ;)

desireoflove írta...

Interneten talaltam egy ingyenes oldalt ahol kimondja es leirja a szavakat majd mondatokba foglalja. :)
Sajnos nem, a papirokrol meg nincsenek hirek..pedig szivesen mennek haza!!:)