Olasztrália leírása

május 03, 2015

New Yorkban az "ősausztrál" angyal

Híreim vannak Gurrumulról,
Ausztrália angyali hangjáról
ahogy már írtam róla korábban. Nos, ezen a héten New Yorkban koncertezett, mégpedig szerdán!

Idézet: "A szomorkás, mégis mézédes hangon éneklő Gurrumul a nyelvi korlátokat is áthidalja; Gumatj dialektusban énekel, amit az egész világon csak háromezren beszélnek"! (ha én is megtanulhatnám, akkor már háromezeregyen lennénk:D hát én tényleg abban reménykedtem, hogy többen vannak! Persze ez nem egy egész nyelv, hanem a Yolngun belül egy dialektus, de akkor is, csak háromezer?

Na, mélázásból visszatérve: a most 45 éves Gurrumul nagyon szerény és interjút sem szokott adni, de több mint félmillió eladott albummal büszkélkedhet. (egy dvd-vásárlásról van is egy fan-sztorim, amit a rajongói oldalán olvastam, majd fenn lesz itt is, mert nagyon édes és megható). Gurrumult New Yorkban Quincy JOnes producelte, aki Michael Jacksonnal is dolgozott. "Az övé a legrendkívülibb, legmuzikálisabb, legérzelmesebb hang, amit valaha hallottam." - mondta Gurrumulról.

Mivel angolul csak alkalomadtán beszél és énekel, általában barátja és felfedezője, Michael Hohnen szavain keresztül ismerhetjük meg őt. Aki egyébként már könyvet is írt róla, ami 2013-ban jelent meg! (kedves olvasóm, ha Ausztráliában élsz, kérlek küldj egy példányt nekem!:D) Mindenesetre az, hogy ez a kedves aborigin angyalka ilyen szerény maradt a rivaldafényben is, azt jelzi, hogy bárhol is jár a világban, képes hű maradni magához és egyedülálló kultúrájához, ami csodálatos. Az is egyedülálló szerintem, hogy senki sem akarta és nem is akarja beolvasztani a nem-őslakos világba annak ellenére, hogy a koncertjei révén azért egyre többet jár ott.

Igazából én is sokat köszönhetek neki, itt a Föld másik felén. Életem első "ősausztrál élményét", - ahogy emlegetni szoktam - tőle kaptam. Vagyis általa ismerhettem meg a még érintetlen, valódi Ausztrália hangulatát és ő az, aki miatt méginkább szeretnék elmélyülni benne. És természetesen védeni ezt a kultúrát, amennyire csak lehet. Még akkor is, ha innen Magyarországról szinte lehetetlen...

"'Disclaimer': Még egy párszor biztosan használni fogom azt azt a szintén általam kreált kifejezést, hogy "ősausztrál". Kérek mindenkit, hogy ezt ne értsék félre, mert egyáltalán nem sértésnek szánom, egyszerűen csak az "ausztrál őslakos" rövidítése, se több, se kevesebb.

Nincsenek megjegyzések: