Olasztrália leírása

augusztus 04, 2012

Djarimirri eltűnt reménysége

A német élményeket ígértem, tudom, és nem is mára, hanem tegnapra; csak még mindig keveset vagyok gépnél és amikor itt vagyok, általában azt nézem, mi a helyzet Ausztráliában... És csütörtök délelőtt olyan hírt kaptam, ami minden ősnyelvekkel kapcsolatos reményemet lerombolta.

Kezdjük az elején. Január 28-án találtam rá a Yolngu Radióra, ami Arnhem Land bennszülöttjeinek (pl. a Djarimirri szerzőjének, Gurrumul Yunupingunak) a nyelvén sugározta a műsorát. Sok Yolngu dalt, corroboree-t is hallhattam ebben a rádióban és tényleg rengeteg élményt kaptam. De minden élménynél többet jelentett az a remény, hogy ez a ritka nyelv a rádió révén esélyt kapott a túlélésre.

Júl. 3-án, a NAIDOC Week második napján még el tudtam érni a Yolngu Radiót. Ha jól emlékszem, 4-én is. De ötödikén valami történt, hiába kattintottam rá, nem jött be a műsor. Viszont a honlapot, ahonnan jön, még el tudtam érni. A honlap címe egyébként ez volt: http://ards.com.au/ Az ARDS egy mozaikszó, azt jelenti: Aboriginal Resource and Development Service. Ezen a honlapon is több, Yolngu Mathával és Yolngu közösséggel kapcsolatos hírt lehetett olvasni és néhány rádióműsor is fenn volt mp3-ban. Több program hívta fel a figyelmet a Yolngu Matha veszélyeztetettségére, ami miatt úgy éreztem, az ARDS-nek (s ezzel együtt már Ausztráliának is) valóban szívügye a nyelvmentő misszió. De akkor hová tűnt júl. 5-én a rádió?

Aznaptól kezdve mindennap próbáltam elérni, de csak a honlapot láttam; de júl. 11-én újra volt műsor a rádióban, így gondoltam, csak egy kis leállás volt vmi miatt. Úgy mentem el 13-án Németországba, hogy emiatt már biztosan nem kell aggódnom.

Erre mi fogad, amikor hazajövök? Aug. 2-án az a programom, amivel a világ rádióit szoktam behozni a neten, a Yolngu Radió nevére kattintva ezt írja ki: "Nincs forrás".

Micsoda?!! De hisz akkor ez azt jelenti, hogy az ARDS honlapja is megszűnt! És tényleg, hiába próbálom beírni a címét, nem jön be semmi. Mi lehet ez és miért van? Kétségbeesetten pötyögöm be a gugliba a következő szavakat: "Yolngu Radio 2012". Az első találatra kijön egy táblázat, ami, ha jól értem, azt mutatja, mettől meddig kaptak támogatást egyes Aborigin programok. Az Aboriginal Resource and Development Service-nél, s vele együtt a Yolngu Radiónál ezt a két dátumot láttam: 2010 szept. 29-2012 jún. 30. Hát akkor ezért szűnt meg az ARDS honlapja és vele együtt az értékes Yolngu Radio! :'( Ha nincs támogatás, nincs nyelvmentés sem. Bezzeg a kétezredik angol top40-rádióra, ami ugyanazokat a slágereket nyomatja, mint a többi és ugyanazon a nyelven beszél, mint bármelyik más, arra majd lesz! Mert az fontos, igaz, fehér ember?

Fehér ember... még hogy fehér ember! Olyan sötét vagy, mint az éjszaka! Mikor jössz már rá, hogy attól, hogy egy népcsoportnak más a bőrszíne és esetleg nem angolul beszél, még lehet értékes és támogatást érdemelne! Sőt, tudod mit? Értékesebb mint te, még ha nem ismered el, akkor is! Igazán tanulhatnál ettől a közösségtől, lenne mit! És tudod mit, fehér ember? Ez a közösség sohasem bántana téged önszántából, mert ők nem azok a tudatlan vademberek, akiknek te gondolod őket! Csak akkor bántanak, ha te bántod őket. Így az, hogy nem tudtok békésen egymás mellett élni, nem tőlük jön, hanem tőletek! Ti kezdtétek annak idején a hírhedt "Fehér-Ausztrália"-politikátokkal, aminek a jegyében nem elég, hogy az Aborigin kisgyermekeket egy életre elválasztottátok a családjaiktól (The Stolen Generation =az Ellopott Generáció), de még azt a baromságot is terjesztettétek, hogy Ausztrália kezdettől a tiétek volt és az Aboriginek csak betolakodók! Hát hogy lehettek ti ilyen sötétek?

Amikor 2012 jan. 28-án rátaláltam a Yolngu Radióra, én voltam a legboldogabb Ausztrália-rajongó a világon. Úgy gondoltam, ha létezik ez a rádió, a ritka Yolngu Matha is sokkal tovább fog élni. Erre tessék, a drágalátos fehérek, ki tudja, miért, nem támogatják tovább, ezzel együtt az is valószínű, hogy az Aborigin gyerekeknek továbbra is angol iskolákba kell járniuk (a jelek ezt mutatják, de erről még próbálok részletesebb infót szerezni, csak most még félek, h jól gondolom sajnos). A rádió legalább emellett is reményt adott. De most, hogy már az sincs, eltűnt minden reménysugár.

De én nem akarom, hogy a Yolngu Matha legyen a következő ősnyelv, ami eltűnik! Egyszerűen megszakad érte a szívem :'( Ausztrál nyelvészek, kérlek, tegyetek valamit, de gyorsan!



Update: Vaklárma volt! A rádió nem tűnt el, csak megváltozott az elérési útja. Minden rendben, bár adásszünetek előfordulnak időnként, de a lényeg, hogy nem szűnt meg, ahogy korábban hittem. Még írok róla sokat! :)

Nincsenek megjegyzések: