Olasztrália leírása

július 09, 2012

Magyarország? Az meg hol van? (Ausztrál mailezős sztori)

Említettem, hogy tavaly nyáron kezdtem először levelezni Ausztráliával. Az első mailezőtársam egy 17 éves Cal nevű srác volt, akivel a lehető legtöbb témáról el tudtunk beszélgetni. Bár több, mint két hét után megszakadt a kapcsolat, maradt pár infoszerzős élményem, amiket az akkori blogomban is megörökítettem. Az egyik ilyen elgondolkodtató bejegyzés jön most :)

2011. aug. 9. kedd
Egy nagyon meglepő infót szereztem Caltól. Szóba került a földrajz és hirtelen nagyon kíváncsi lettem, hogy vajon ők hogyan tanulják. Vajon ők is tanulnak minden kontinensről és a kontinensek főbb országairól, ahogy mi is?

A meglepő az, hogy nem. Kizárólag Ausztrália a lényeg, meg az, hogy hogyan kapcsolódik be a világba (pl. gazdaságilag és katonailag). Így a többi kontinensről is csak ilyen szinten esik szó, de részleteiben egyiket sem tanulják. Azt írja, gimiben csak két év földrajz kötelező, 11-től pedig választható tárgy - és lehet, hogy 11-től már tanulnak a többi kontinensről is, de ő ezt nem tudja, mert sosem szerette igazán a földrajzot és így mást választott helyette 11-re. Azt írja: "Meg kell mondanom, a mi ismereteink a külvilágról igen minimálisak."

Az első gondolat, ami erről eszembe jutott, az az volt, hogy... talán az az elvük, hogy "na, mi itt élünk a világ végén, így elég csak azt ismernünk, ami körülvesz minket." De erről máris jött egy következő gondolatom: mi más veszi körül az ausztrálokat, ha nem egy multikulti környezet? Ennek pedig meglehet az az előnye, hogy "ha valamit meg akarsz tudni egy másik országról v netán földrészről, kérdezd csak meg a szomszédod, aki valószínűleg kínai, tajvani, koreai - afrikai (most nem sorolok afrikai országokat) - vagy esetleg európai. Hisz Ausztráliában a világ minden tájáról érkeznek bevándorlók, így ha kérdésed van a nem ausztrál világról, úton-útfélen szembejön veled valaki, aki válaszolhat rá." De ez a két gondolat csak az én kreált magyarázatom, de valójában tényleg nem tudom, mi lehet az oka annak, h nem tanulnak a többi földrészről...

A második gondolatot megírtam Calnak is (az elsőt persze nem mertem, nem akartam, hogy úgy tűnjön, lenézem az ausztrálokat, mert erről szó sincs). Ő ezt a multikulti dolgot kicsit cáfolta:O azt írta, hogy ez azért nem jellemző egész Ausztráliára és így pl. arra az areára sem, ahol ő él. Ő a Sydney-től 2órányira (km-et most nem tudok írni, így írta ő is:D) Oberonban lakik, ami az általam már néhányszor emlegetett Kék-hegységben van. De suliba nem oda jár, hanem Bathurstbe, ami 38 km-re (ÉS FÉLÓRÁNYIRA) van Oberontól. Na és azt írja, h sem Oberon, sem Bathurst nem annyira multikulti, mint ahogy én gondolom, a gimiben is csak elvétve akad olyan diák, aki vmelyik más országból jött. De ez még mindig nem jelenti azt, h egyáltalán nem találkozik "Ausztráliában élő nemausztrállal", csak ritkábban. De amit én írok, - írja ő - az inkább Sydney-re jellemző.. Ahha, meg akkor gondolom, Melbourne-re, Brisbane-re, meg a többi nagyobb városra.. Legalábbis az ezekben a városokban élő magyarok blogjairól ez jön át.

Apropó! Ha már erről volt szó, arra is rákérdeztem, ismer-e kint élő magyarokat. Sajnos nem ismer, de mint írja: "ez valószínű azért van, mert csomóan közülük lent élnek Sydneyben". Micsoda csomópont ez a Sydney! :) Mondjuk teljesen igaz, rájöttem erre én is: ahogy így visszagondolok a blogokra, amiket ausztráliai magyaroktól olvasok: heten jutnak eszembe Sydneyből, 3-an Queenslandből (1ikük Cairns-ből és 2Brisbane-ből), és 2-en Melbourne-ből. Szóval tényleg Sydney győzött a magyaroknál is :)

De ami miatt ezt az egész bejegyzést írom, az az a kérdés, amit a fenti infók révén feltettem magamban: lehetséges-e, hogy Cal tőlem hall először Magyarországról?... Hát van egy olyan érzésem, hogy igen... És ez már csak azért gáz, mert tegnap, ahogy arról írtam neki, hogy telik Mo-n egy iskolaév (mikor kezdünk, mennyi szünetünk van, mikor végzünk stb.), véletlenül elkottyantottam, hogy okt. 23 nemzeti ünnep Mo-n. És persze megkért, hogy írjak erről részletesebben...

A fentiekből következik, hogy ettől a kéréstől iszonyúan zavarba jöttem. Hisz gondoljatok csak bele: ha a földrajzot úgy tanulják, ahogy fentebb leírtam, akkor valószínűleg a törit is. Így, ha a magyar töriről akarok írni, és ezen belül az 56-os forradalomról, akkor szinte mindent az elején kell kezdenem. Először is be kellene vallanom, hogy Mo a történelem nagy részében mindig valamilyen idegen ország fennhatósága alatt állt. Meg kéne magyaráznom, mi az, (és egyáltalán honnan jött) a kommunizmus, ami miatt kitört az 56-os forradalom, stb. Vagy szerintetek nem kéne ennyire belemerülnöm? De ha nem merülök bele, hogyan írhatnék arról, h miért nemzeti ünnep okt. 23? :(

Meg egyáltalán miért van az, h itt Magyarországon minden országról hiperrészletesen tanulunk, míg külföldön alig hallanak Magyarországról? És külföld alatt itt most nemcsak Ausztráliát értem, mert sztem ezt sajnos nemcsak róla lehet elmondani, hanem sok európai országról is:(

Update 2012. júl. 9-én: végül már nem is írtam a magyar töriről, mert a bejegyzés után nyaralni mentem és mire visszajöttem, írta Cal, hogy most egy ideig nem lesz a gépnél és nem fog írni..:D de a lényeg nem is ez, hanem a fenti sztori! :) valaki tudja a választ a kérdéseimre? :O aki igen, légyszi dobjon meg egy kommenttel. ;) Előre is köszi! :)

2 megjegyzés:

Alexandra írta...

Annak idején a gimiben nekünk is csak két évig volt földrajz. Én plusz egy évre felvettem fakultatív tárgyként, mert az volt a választott érettségi tantárgyam.
Az ausztrálok rengeteget utaznak. Lehet, hogy nem sokat tudnak az egyes országok történelméről, de később nagyon sok országban megfordulnak. Sokan a 20-as éveikben egy-két évet (vagy többet) külföldön élnek, utazgatnak.

A magyar történelembe kár lett volna olyan mélységig belemenni. Ha megemlíted az 56-os melbourne-i olimpiát és a vizilabda csapatot, az már elég érdekessé teszi a történetet :)

Djarimirri írta...

Á már értem! Akkor ők nem könyvekből ismerik meg az egyes országokat, hanem utazgatva, vagyis az életből :) és ez az infószerzés minden földrajztanulásnál többet ér! Szerencsések, ha tényleg így megtehetik :)

Én egyébként általánosban négy évig tanultam földrajzot, gimiben meg kettőig. Általánosban érintettünk minden földrészt és sok országot, gimiben viszont inkább már csak földtörténet, klíma és egy kis gazdaság- és népességföldrajz volt.

És igen, a magyar töri tényleg sok lett volna! ;)

köszi, hogy benéztél és írtál! :)