Olasztrália leírása

április 05, 2013

Win7-es kalandjaim

Említettem, hogy febr. 10-e óta Windows7-es notebookom van. Jó érzés haladni a korral, főleg úgy, hogy még a screen reader (Jaws11) is egész jól megy benne, nem fagyogat, ahogy először riogattak néhányan. Jó, megesik egy-két leállás, de az nem a Jaws hibája, hanem a folyamatosan települő rendszerfrissítéseké. Ezek is csak az első két hétben zavartak, de mostanra ez rendbejött, nem zavarja semmi a Jaws-t.

De ha már a frissítéseknél tartunk: egy valami azért mégis zavar engem. Mégpedig az, hogy sokszor engedély nélkül frissülnek a cuccok. Xp ezelőtt mindig megkérdezte, amikor frissebb verzsönt látott vmiből, hogy pakolhatja-e vagy jó a régi. Ez csak skype-nál nem volt így XP-ben sem, na de Skype, az egyébként is más téma. Viszont Win7 nem kérdez, csak pakol, és rossz, hogy még nem tudom, hol lehet beállítani benne, hogy kérdezzen rá. Emiatt volt az is, hogy az Internet Explorer9 egy szép vasárnap délután fogta magát és meg sem állt, míg csak 10-es nem lett belőle. Ez azért nem volt túl szép tőle, mert az igazat megvallva már a 9-es Ie is túl sok volt az én 11-es Jawsomnak, ami miatt aztán az akadálymentes oldalak is úgy jelentek meg, mintha nem is lennének akadálymentesek. De nem akartam visszatenni a nyolcast, mert féltem, ha egy hiperfriss gépen régebbi progik is vannak, azok lassíthatják és akkor ugyanott vagyok, mintha nem is új gépem lenne. így hát elhatároztam, hogy ráhangolódom Ie9-re, lesz ami lesz, azt nem is gondoltam, hogy a közeljövőben még tovább frissül! De bizony frissült; először csak annyit láttam, hogy egyik napról a másikra angol lett a menüje, nem foglalkoztam vele túlságosan. Csak amikor mailt akartam küldeni a gmailből és láttam, hogy a screen reader nem látja a gombokat, amiket tegnap még látott, na akkor kezdett gyanús lenni, hogy itt bizony engedély nélküli frissülés történt. Viszont hiába kerestem a menüben a visszaállítási lehetőséget, nem találtam. Hát mit tesz ilyenkor a mindenre berendezkedett screen reader-felhasználó? Kikapcsolja Jaws11-et és behívja NVDA-t. NVDA egy Jawsnál rugalmasabb, modernebb, nyílt forráskódú screen reader, ami sok Win7-es netes felülettel sokkal jobban bánik, mint a Jaws. Mozillában fut a legjobban, de meglepve láttam, hogy Ie10-től sem lép sztrájkba: szépen végigvitt a fájlcsatoláson, segített megtalálni a csatolandó doksit, és még az utána lévő mezőt és a küldés gombot is látta, nem úgy, mint előtte a Jaws. Egy pont tehát NVDA-nak az Ie10-es navigálásért.

Viszont sajnos ezen a héten rátaláltam egy gyenge pontjára is, ez pedig az Abbyy Finereader11-es szkennelőprogi. Hogy ez NVDA gyenge pontja, úgy derült ki, hogy egyszerre volt megnyitva Ie10 és ez a szkennerprogi, mert szkennelt anyagot kellett mailben átküldenem. Amikor be akartam lépni NVDA-val a SZKENNERPROGI menüjébe, NVDA teljesen beájult, nyilakra alig mondott vmit, fél-fél percet kellett várni, míg egy-egy menüpontot elsorolt. Nem is jutottam el a mentésig, hát vissza kellett hívnom a Jaws-t. Jaws-zal elmentettem a finereader-doksit, utána vissza ie10-be a gmailbe, hogy küldeni tudjam. De ugye azt meg a jaws nem érti, így újra ki kellett belőle lépnem, hogy NVDA megláthassa a gombokat, amiket Jaws nem.

Egy szó mint száz:mostanában már nehéz megmondani, hogy mi mivel akadálymentes, erre ez a kaland ébresztett rá. Amit jaws nem ért, nvda igen és fordítva, de ha pont azt a két progit kell egyidőben használnom, amivel egyiknek-másiknak gondja van, akkor csak úgy tudok gépezni, ha folyton kapcsolgatom a screen readereket.
De ez így olyan káó! Bánt és nehezíti a dolgom, hogy már minden annyira friss, hogy már nincs is olyan screen reader, ami az összes alapprogit érti, mert az alapprogik túl frissek és megállás nélkül és főleg az engedélyem nélkül frissülnek, de a képernyőolvasók nem. Vagyis konkrétan jaws nem, már 2 vagy három éve, NVDA azért gyakrabban frissül. Ha Jaws is legalább olyan gyakran frissülne, mint NVDA, nem is panaszkodnék, mert akkor lépést tudna tartani a gyorsan fejlődő webböngészőkkel. Az a legszomorúbb az egészben, hogy a Jaws igazából csak itt nálunk, Magyarországon nem frissül, Grahamék már rég a 14-est használják, úgy, hogy előtte persze volt 12-es meg 13-as is. Hozzánk meg már évek óta nem jött új, ezért most 11-es után a 14-es fog következni, amit ápr. végére ígérnek. Pedig biztos vagyok benne, ha nem maradt volna ki két Jaws-verzió is, nem kellene két screen readert is használnom, hogy kiegészítsék egymás tudását... De hát mindenesetre: hajrá 14-es magyar Jaws, várunk már nagyon!:D

Nincsenek megjegyzések: